آشنایی با کویل خودرو

1 / 10
از 1 کاربر

 

وظیفه اصلی کویل افزایش ولت است بدین صورت که برق 12 ولت باتری را تبدیل به برق 5000 تا 20000 ولت برای ایجاد جرقه در محفظه احتراق تولید میکند . 

ترمینال ورودی کویل :

برق خروجی از سوییچ وارد ترمینال ورودی کویل میشود . این ترمینال با علامت + و15 و coil و SW مشخص میشود. 

ترمینال خروجی فشار ضعیف کویل :

برقی که وارد سیم پیچ اولیه میشود پس از مغناطیس کردن سیم پیچ وارد ترمینال خروجی میشود و از انجا وارد دلکو میشود . این ترمینال با علائم – و CB و DIS و1 مشخص میشود. 

ترمینال فشار قوی کویل :

انتهای سیم پیچ ثانویه به این ترمینال وصل میشود تا جریان برق فشار قوی را به خارج از کویل منتقل کند . 

بدنه کویل :

جنس بدنه کویل باید ضریب انتقال حرارت بالایی داشته باشد تا حرارت تولید شده توسط سیم پیچ اولیه وثانویه را بتواند به هوای محیط منتقل کند و همچنین سبک باشد . به همین دلیل از الومینیم استفاده میشود. 

سیم پیچ اولیه :

به دلیل اینکه حرارت تولید شده توسط سیم پیچ اولیه زیاد است انرا روی سیم پیچ ثانویه قرار میدهند تا بتواند حرارت را به خوبی به بیرون منتقل کند و برای اینکه گرمای ان به سیم پیچ ثانویه منتقل نشود بین ان دو از یک عایق کاغذی استفاده میکنند . قطر سیم حدود یک میلی متر و جنس ان از مس است . تعداد حلقه های ان بین 250 تا 350 حلقه است و مقاومت ان حدود 3 اهم است . 

سیم پیچ ثانویه :

این سیم پیچ روی کویل و زیر سیم پیچ اولیه است . قطر سیم پیچ 0.1 میلیمتر است و جنس ان از مس است . تعداد حلقه های ان بین 15000 تا 30000 حلقه است . نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه 50:1 تا 150:1 است . 

هسته :

برای افزایش قدرت مغناطیسی سیم پیچ اولیه از هسته اهنی در کویل استفاده میشود . جنس هسته از فولاد نیکل منگز دار بوده و باید به گونه ای باشد که پس از قطع جریان برق خاصیت مغناطیسی خود را سریع از دست بدهد . 

این هسته اهنی اگر به صورت یک تکه ساخته شود یک جریان گردابی ناخواسته در ان به وجود می اید که باعث داغ شدن هسته و اتلاف انرژی و کاهش راندمان کویل میشود . برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی انها را به صورت لایه لایه درست میکنند به طوری که دارای ضخامت بین 0.5 تا 1.5 میلیمتر و پهنای 1 سانتیمتر میباشد . لازم به ذکر است که این لایه ها توسط لاک یا پلاستیک نازک نسبت به یکدیگر عایق میشوند . 

مقاومت داخلی کویل :

این مقاومت به صورت سری با سیم پیچ اولیه وقبل از ان درون دلکو قرار میگیرد . این مقاومت در حقیقت جبران کننده تعداد سیم پیچ اولیه را بر عهده دارد واز داغ شدن و سوختن سیم پیچ اولیه جلوگیری میکند . البته دیگر از این نوع استفاده نمیشود زیرا باعث گرم شدن درون کویل ودر نتیجه سوختن سیم پیچ ها میشود . 

مقاومت خارجی کویل :

در بعضی از کویل ها قبل از سیم پیچ اولیه مقاومتی قرار میگیرد وکار ان محافظت از سیم پیچ اولیه است . کار ان جبران تعداد حلقه های سیم پیچ اولیه است . 

 

منبع:

www.car.ir

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :