تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

10 / 10
از 1 کاربر

 

رولز رویس همیشه خاص و متفاوت است. هیچ‌گاه نمی‌توانید آن را درکنار سایر خودروهای برندهای متفاوت قرار دهید. رولزرویس خودرویی است برای اشخاص خاص در روزهای خاص. شاید اگر به پارکینگ یکی از ثروتمندان دنیا وارد شوید، رولزرویس کم‌کاربردترین خودروی آن‌ها است. همانند یک کت مخصوص مهمانی که شما آن را فقط در مراسم‌های مهم بر تن می‌کنید، نه هرروز و هر موقع. 

رولزرویس دون (Dawn)، جدیدترین رولزرویس کانورتیبل و البته سومین کانورتیبل در تاریخ 45 ساله رولزرویس است. پس از ریس و گوست، اکنون نوبت به سومین کانورتیبل یعنی دون رسیده است که کالبد آن بر پایه بی ام دبلیو سری هفت ساخته‌شده است؛ اما چیزی که دون را متفاوت می‌سازد، این است که این خودرو قرار نیست دیگر فقط در مراسم‌های آن‌چنانی همراه شما باشد؛ بلکه رانندگی با آن به‌قدری لذت‌بخش است که هرروز بخواهید چرخی با آن بزنید. وقتی اولین بار پشت فرمان این خودرو نشستیم و در سواحل کیپ‌تاون چرخی زدیم، به این نکته پی بردیم که خریداران این خودرو می‌توانند هرروز سواری دل‌چسبی با رولزرویس دون داشته باشند. 

شاید اگر بگوییم که رولزرویس دون، خوش‌تیپ‌ترین رولزرویس تاریخ است، گزاف نگفته‌ایم. شاید به‌اندازه رولزرویس سیلور دون 1952 دلربا نباشد ولی قطعاً از بسیاری مدل‌های دیگر خوش‌چهره‌تر است. رولزرویس همچنان همان طراحی خاص خود را حفظ کرده است. درب‌های آن همانند مدل ریس ساخته‌شده‌اند و نمای عقب خودرو بسیار زیبا طراحی‌شده است. برجستگی‌های ملایم در بالای چرخ‌ها ،به‌ویژه چرخ عقب، نمای بهتری نسبت به ریس ارائه داده است. نمای جلوی خودرو هم در مقایسه با ریس، زیباتر و درعین‌حال مهربانانه‌تر از ریس به نظر می‌رسد. رینگ‌های 20 الی 21 اینچی، چراغ‌های جلو که مشابه رولزرویس گوست 2 هستند و البته خط نازک و خوش‌رنگ در بخش جانبی خودرو نیز از دیگر ویژگی‌های ظاهری دون است. 

چه در جاده‌های ساحلی با پیچ‌های نرم و چه در جاده‌های کوهستانی با پیچ‌های تند، رولزرویس دون کنترل و فرمان‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد. حتی در جاده‌هایی تنگ به عرض رولزرویس هم، کوچک‌ترین خطایی در دون ندیدیم. اگرچه چرخ‌های دون کمی عریض‌تر از معمول است؛ اما دون سه تنی اجازه کشش فرمان بیش‌ازاندازه را نمی‌دهد و متناسب با جاده، چرخ‌ها به‌خوبی واکنش را به‌فرمان منتقل می‌کنند و بالعکس. حتی در ترمزهای شدید و ناگهانی و پیچ‌های تند نیز خودرو پایداری و استحکام قابل‌قبولی از خود نشان می‌دهد. درست است که دون در قیاس با فانتوم کوچک‌تر است، اما هنوز هم عظیم و سنگین است و البته برای رانندگی ده دهم خودروی مناسبی نیست. (منظور از ده دهم، رابطه‌ای است میان خودرو، جاده و راننده. هرچه مهارت راننده بیشترو قابلیت خودرو برای رانندگی پرسرعت بالاتر بوده و هندلینگ بسیار قدرتمندی داشته باشد و البته راننده هم به‌خوبی با جاده و خودرو آشنا باشد صورت این کسر بزرگ‌تر خواهد بود. برای مثال ده دهم که بالاترین میزان است، مختص رانندگان بسیار حرفه‌ای پیست‌های اتومبیل‌رانی است). البته اگر رو راست باشیم، فرمان نازک و عریض رولزرویس دون خود یک بازدارنده ارگونومیک در برابر چرخش‌های سریع است. 

رولزرویس دون از موتور 6.6 لیتری تویین توربو V12 که برپایه گوست است، بهره می‌برد. خروجی این موتور 563 اسب بخار و 800 نیوتون متر گشتاور است. این موتور به یک جعبه‌دنده هشت سرعته متصل است. اگرچه قدرت موتور رضایت‌بخش است ولی توربولگ (تأخیر میان فشار دادن پدال گاز و واکنش توربوشارژر) موجود کمی توی ذوق می‌زند. همچنین از همین‌الان باید قید تعویض دنده به‌صورت دستی در رولزرویس دون را بزنید، زیرا دون آمپر دورموتورسنج ندارد. البته یک صفحه برای نشان دادن میزان ذخیره انرژی به‌کاررفته است که نشان می‌دهد چه میزانی از قدرت را هنوز استفاده نکرده‌اید و آمپر آن هم از آخر به اول می‌رود. صفر تا صد رولزرویس دون 4.9 ثانیه است و حداکثر سرعت آن‌هم 250 کیلومتر بر ساعت است که البته محدودشده است و البته ما هنگام تست، از سرعت 217 کیلومتر بر ساعت نیز تجاوز کردیم که حسی بسیار نامعمول و غیرمنطقی به راننده دست می‌دهد. 

سقف رولزرویس دون در عرض 22 ثانیه باز یا بسته می‌شود و این کار در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت هم قابل انجام است. به هنگام باز و بسته شدن سقف، چراغ عقب خودرو نیز روشن می‌شود. سقف سافت‌تاپ شش لایه رولزرویس دون به‌خوبی در برابر صدا‌های خارج از خودرو مقاومت می‌کند و همانند یک هاردتاپ (رولزرویس ریس)، با لایه مخصوص عدم نفوذ آب، سرنشینان خودرو را در آب‌وهوای نامساعد نیز به‌خوبی مصون نگه می‌دارد. ما به شما اطمینان می‌دهیم که رانندگی با سقف بسته رولزرویس دون بسیار راحت و بی‌دغدغه است. رولزرویس دون در حالت رانندگی بدون سقف یکی از بهترین‌هاست. ظاهر دل‌فریب، چهار صندلی باکیفیت و روکش‌های آلومینیومی و چوبی خیره‌کننده که لمس آن حس فوق‌العاده‌ای دارد،باعث می‌شود تا نتوانید به هنگام گردش در جاده‌های کوهستانی یا ساحلی به‌راحتی رولزرویس دون را از میان گزینه‌های موجود کنار بگذارید. رولزرویس در طراحی داخلی دون سنگ تمام گذاشته است. چرم‌های نارنجی با دوخت‌های قوس‌دار و خطوطی مشکی و البته آرم رولزرویس که باعث می‌شود این خودرو را تافته‌ای جدا بافته از بقیه کانورتیبل‌ها بدانیم. کیفیت بالا همان چیزی که رولزرویس با آن شناخته می‌شود و متناسب با این کیفیت قیمت بالایی را نیز شاهد هستیم. قیمت پایه رولزرویس دون 339,850 دلار است. 

رولزرویس دون دقیقه همان چیزی است که مدت‌ها از کمپانی انتظار ساختش را داشتیم. زیبایی آن نه تنها از گوست و ریس کمتر نیست بلکه شاید از نسخه‌های قبلی خوش‌تیپ‌تر نیز هست. رولزرویس دون خودرویی است نه خیلی رسمی که فقط به درد مهمانی‌های بزرگ بخورد و نه خیلی ساده که شبیه سایر کانورتیبل‌ها باشد و درعین حال چیزی کم از کانورتیبل‌های قبلی ندارد، زیباتر و اسپرت‌تر نیز هست. 

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

 تجربه رانندگی با رولزرویس دون 2016

منبع خبر : پدال

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :