آی 20/i20

8 / 10
از 45 کاربر

مشخصات کلی



درباره خودرو

هیوندای i20 برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش گذاشته شد. i20 در کلاس خودروهای کوچک یا همان کلاس B قرار دارد. این خودرو در مرکز طراحی هیوندای واقع در آلمان توسط توماس بورکل طراحی شده است و بین مدل‌های i30 و i10 قرار دارد تا خلاء مابین این مدل‌ها را پر کند. هیوندای i20 جایگزین هیوندای Getz در بیشتر بازارها به حساب می‌آید. هر چند که در بازار انگلستان هیوندای Getz با مدل‌های جدید به دلیل موفقیت همچنان عرضه می‌شود.

i20 در ایران
در بازار ایران خودروهای کوچک طرفداران زیادی دارند. در این کلاس خودروهایی در داخل کشور تولید می‌شوند که از آنها می‌توان به پژو ۲۰۶ و فولکس‌گل اشاره داشت. اما در بخش وارداتی‌ها اکثراً محصولاتی عرضه می‌شوند که در کلاس‌های بزرگ‌تر قرار می‌گیرند و تنها تویوتا یاریس بود که در این کلاس یکه‌تازی می‌کرد خودرویی که به رغم حجم کم موتور قیمتی بسیار بالا داشته و روز به روز هم قیمت آن در حال افزایش است. اما این افزایش قیمت را می‌توان به بی‌رقیب‌بودن در این کلاس ربط داد. سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر تولید مزدا ۲ توسط شرکت بهمن‌خودرو شنیده می‌شد و قرار بود امسال وارد بازار شود اما در این میان پس از عرضه خودروی هیوندای i30 که یک‌هاچ‌بک گران‌قیمت به حساب می‌آید شرکت آسان‌موتور خودرویی کوچک‌تر را در کلاس سوپرمینی عرضه کرد که رقیبی جدی برای تویوتا یاریس به حساب می‌آید.


این خودرو هیوندای i20 نام دارد، خودرویی که با موتور ۶/۱ لیتری به بازار عرضه شده و در میان انبوه موتورهای ۲/۱، ۴/۱ و ۶/۱ لیتری بنزینی، ۴/۱ و ۶/۱ لیتری دیزل که در بازارهای جهانی در دسترس است قوی‌ترین موتور یعنی نمونه ۶/۱ لیتری برای بازار ایران در نظر گرفته شده است.
هیوندای i20 در کشورهای ترکیه، هند و چین نیز تولید می‌شود. گیربکس‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو شامل ۶ و ۵ سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک است که این خودرو با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک راهی بازار ایران شده است. موتور ۱۶۰۰ سی‌سی i20، ۱۲۴ اسب‌بخار قدرت دارد که نوید یک موتور پربازده را می‌دهد این در حالی است که تویوتا یاریس که در حال حاضر تنها رقیب هیوندای i20 به حساب می‌آید ۸۴ اسب‌بخار قدرت دارد و در مقایسه با رقیب کره‌ای خود هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

 

هیوندای i20 می‌تواند به سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد. این خودرو در مدت زمان ۴/۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که نشان از شتاب نه چندان بالای این کره‌ای کوچک دارد. وزن خالص هیوندای i20، ۱۱۱۵ کیلوگرم است که در مقایسه با همه همکلاس‌هایش از وزن بیشتری برخوردار است. همین وزن زیاد باعث شده که در شتابگیری اولیه به رغم قدرت بالای موتور نتواند آن‌طور که باید موفق ظاهر شود.


مصرف سوخت هیوندای i20 در سیکل ترکیبی ۵/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است این در حالی است که در جاده‌ها ۴/۵ لیتر و در مسافت‌های شهری ۴/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند. البته این اعداد و ارقام در شرایط مناسب جوی و استاندارد است و ممکن است در شهر تهران مصرف سوخت آن کمی‌بالاتر باشد. اما با مخزن سوختی که ۴۵ لیتر حجم دارد متناسب است.

 

هیوندای i20 طرحی شبیه به برادر بزرگ‌تر خود یعنی i30 دارد. در نمای جلو هیوندای i20 از جلو پنجره‌ای بسیار شبیه به i30 و چراغ‌هایی که بی‌شباهت با آن نیست بهره می‌برد اما در قسمت عقب چراغ‌های متفاوت با آنچه در i30 می‌بینیم نمای عقب آن را تا حدی شبیه به تویوتا یاریس می‌کند.
هیوندای i20 در کابین نیز طرحی زیبا را به خود می‌بیند و دلیل آن نوع مواد به کار رفته در این خودروی کوچک متوسط است و از نظر طراحی هم در وضعیت بهتری نسبت به تویوتا یاریس قرار دارد به خصوص اینکه طرح داشبورد و نمایشگرهای آن برخلاف تویوتا یاریس بیگانه نیست. تویوتا یاریس به دلیل استفاده از حداکثر فضای کابین، صفحه کیلومترشمار و نمای نمایشگرها را در قسمت میانی داشبورد قرار داده که برای اکثر سرنشینان کمی‌بیگانه است به خصوص اینکه در کشور ما تاکنون با چنین طرحی روبه‌رو نبوده‌ایم. این نکته در هیوندای i20 وجود ندارد و طراحی آن زیبا و در عین حال ساده است. برخی از اجزای فرمان و قسمت میانی کنسول به رنگ نقره‌ای هستند.

 

هیوندای i20 توانسته از موسسه ایمنی اروپا Euro ENCAP پنج ستاره در تست تصادف به دست آورد که برای خودرو در این کلاس امتیاز بالایی به حساب می‌آید. علاوه بر آن تامین قطعات در فروش خودرو در بازارهای جهانی تاثیر فراوان خواهد داشت که هیوندای در این زمینه هم اقدام اساسی کرده است.
هیوندای i20 از امکانات زیادی بهره می‌برد که می‌توان به شش عدد ایربگ، ترمز جلو و عقب دیسکی با ABS، ریموت کنترل و دزدگیر، ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم دستی، دکمه‌های کنترل سیستم قوی روی فرمان، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک، سیستم صوتی رادیو CD و چنجر شش‌تایی با شش بلندگو و پخش MP3.USB.AUX.ipod، پشت‌سری‌های صندلی فعال هنگام تصادف، تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، سانروف، روشن و خاموش‌شدن اتوماتیک چراغ‌ها، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور پارک، سنسور باران و برف پاک‌کن اتوماتیک، کروزکنترل، نمایشگر میزان باد تایر، محفظه خنک نگه‌دارنده و رینگ‌های آلومینیومی‌اسپرت نام برد. این خودرو را شرکت آسان‌موتور ۶۰ ماه یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی کرده است. از سوی دیگر تویوتا یاریس تنها با دو عدد ایربگ، ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای به همراه ABS قفل مرکزی، ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی CD به همراه چهار بلندگو، شیشه بالابر جلو و عقب برقی و چراغ‌های‌هالوژنی در دسترس است. این در حالی است که ریموت کنترل، فرمان تلسکوپی و دکمه‌های روی فرمان، آینه‌های برقی و مه‌شکن جلو و عقب به صورت سفارشی قابل نصب است. نکته‌ای که در مورد یاریس وجود دارد سیستم صوتی آن است که در اوایل ورود به صورت استاندارد رادیوکاست و دو بلندگو بوده و برای داشتن CD پلیر باید هزینه بیشتری پرداخت می‌شد. یاریس ۶۰ ماه یا ۱۰۰ هزار کیلومتر توسط ایرتویا گارانتی شده است. تویوتا یاریس علاوه بر ضعف موتور در برابر i20 از ضعف‌های دیگری به خصوص در زمینه امکانات برخوردار است. از این‌رو هیوندای i20 به طور یقین می‌تواند جایگاه تویوتا یاریس را متزلزل کند و به حاکمیت این خودروی کوچک با قیمتی بی‌دلیل بالا در بازار ایران تجربه می‌کرد پایان دهد.

 


مشاوره و فروش

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :